رفع گرفاگی لوله فاضلاب با روش های سریع و حرفه ای گروه لوله بازکنی نوین

گرفتگی لوله‌ برای هر منزل و در هر زمانی اتفاق می افتد و روش های زیادی برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب وجود دارد. اگر شما نیز با گرفتگی لوله مواجه شده اید، کافیست با شماره 09101702050 تماس بگیرید و از کارشناسان ما به صورت شبانه روزی و کاملا رایگان مشاوره بگیرید.

در ادامه می خواهیم تمامی دلایل گرفتگی لوله را بررسی کنیم. با آگاهی از علت گرفتگی لوله فاضلاب میتوانیم از آسیب به خطوط لوله کشی، و رفع چگونگی گرفتگی لوله مطلع شویم.

فهرست مطالب

مناطق سرویس دهی مجموعه لوله بازکنی نوین

در صورتی که با گرفتگی لوله مواجه هستید و نیاز به متخصص لوله بازکن دارید، می توانید با شماره گیری 09101702050 نسبت به درخواست سرویسکار لوله بازکن اقدام نمایید. 

شعبه لوله بازکنی شرق تهران در منطقه تهرانپارس می باشد که سراسر شرق تهران را 24 ساعته خدمات رسانی می کند.

لوله بازکنی شمال تهران از دیگر شعبات ما در منطقه شمال می باشد که با 35 متخصص لوله بازکن در اختیار شما عزیزان است.

دلایل گرفتگی لوله فاضلاب

  1. باقیمانده مواد غذایی و خوراکی
  2. دستمال کاغذی، دستمال توالت، مواد شوینده
  3. مواد جامد پلاستیکی، اشیای فلزی و چوبی
  4. نخاله های ساختمانی، سنگ و سیمان
  5. مواد چرب و روغنی 
  6. گرفتگی با شن به ویژه در توالت های ایرانی
  7. افتادن اشیا درون لوله توالت
  8. افتادن وسایل شخصی در فاضلاب
  9. تجمع فضولات در اثر عدم استفاده از لوله ها
  10. رسوب مواد ناخالص آب مانند آهک و مواد معدنی

بهترین روش های رفع گرفتگی لوله فاضلاب

ساخت محلول خانگی پمپ چاه بازکن
استفاده از جوهر نمک استفاده از فنر دستی
انبر فاضلاب محلول های شیمیایی
رفع گرفتگی لوله با فنر برقی استفاده از پمپ تراکم

مهم ترین روش هایی که برای  رفع گرفتگی لوله فاضلاب میتوان استفاده کرد

  • استفاده از سرکه و نمک
  • استفاده از آب جوش
  • استفاده از فشار آب با شلنگ
  • استفاده از فنر دستی
  • استفاده از محلول سرکه و جوش شیرین
  • استفاده از تلمبه لوله بازکنی
  • محلول های شیمیایی مانند جوهر نمک
  • استفاده از پمپ هوا
  • استفاده از ترکیب نمک و جوش شسرین

برای بازکردن گرفتگی لوله فاضلاب راهکار های زیادی وجود دارد تا شما بلافاصله از طریق این روش های ساده و بدون نیاز به لوله بازکنی بتوانید انسداد لوله را برطرف کنید.

رفع گرفتگی لوله فاضلاب با مواد شوینده خانگی

بهترین محلول رفع گرفتگی لوله های فاضلاب

استفاده از آب جوش

این کار ساده ترین راه است، یک کتری آب را روی اجاق گاز یا مایکروفر بگذارید تا به اندازه داغ شود. سپس در دو یا سه مرحله به آرامی آب داغ را درون لوله را بریزید. هر بار چند ثانیه منتظر بمانید و مجددا این کار را تکرار کنید تا مسیر گرفتگی لوله باز شود. در گرفتگی های جزئی توسط و چربی،‌ آب داغ بهترین روش بی خطر می باشد.

استفاده از آب جوش و مایع شوینده

یک راهکار سریع و فوری برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب، مخلوط آب داغ و مایع ظرفشویی بسیار موثر است.

هنگام گرفتگی لوله فاضلاب مواد شوینده مایع و آب داغ را در سینک و توالت بریزید. به این ترتیب که 1/4 لیوان (60 میلی لیتر) از هر ماده شوینده را در توالت بریزید. بعد از گذشت 20 تا 30 دقیقه ، حالا یک کتری را با آب جوش پر کنید و به آرامی داخل سینک و توالت بریزید.

ماده شوینده هنگام ترکیب با با آب گرم مانند یک روان کننده عمل می کند و داخل فاضلاب را از مواد غذایی و فضولات تمیز می کند.

محلول نمک، جوش شیرین و آب گرم

 در لحظه ی اول لوله فاضلاب را با آب جوش بشویید. نصف لیوان نمک را در یک ظرف بریزید و آن را با نصف لیوان جوش شیرین مخلوط کنید. حالا مخلوط را داخل لوله بریزید و 10 تا 20 دقیقه صبر کنید. این واکنش شیمیایی حتی سخت ترین گرفتگی ها را از بین ببرد.

این روش را می توانید در اکثر گرفتگی ها در انواع لوله ها استفاده کنید و نتیجه اش را ببینید.

استفاده از محلول جوش شیرین و سرکه

جوش شیرین و سرکه، دو ماده خانگی و در دسترس هستند که با کم ترین هزینه می توانید این مواد را تهیه کنید. با ریختن یک لیتر آب جوش در لوله شروع کنید. اکنون 1 لیوان آب جوشیده (240 میلی لیتر) و 1 لیوان سرکه (240 میلی لیتر) در یک پیمانه اندازه گیری کرده سپس و مخلوط کنید.

نصف لیوان جوش شیرین (120 میلی لیتر) را داخل لوله بریزید و سپس مخلوط آب و سرکه را داخل آن بریزید. پس از آن، محلول باید حباب شود. برای این ترکیب به مدت 1 ساعت دقیقه منتظر بمانید تا با واکنش شیمیایی، مواد چربی و رسوبی را تجزیه کند.

بعد از گذشت 1 ساعت، مقدار زیادی آب داغ جوشیده را درون لوله بریزید تا مسیر لوله تمیز شود. ترکیب سرکه و جوش شیرین برای پاکسازی لوله از آلودگی ها و رفع بوی فاضلاب بسیار موثر است.

این روش برای رفع گرفتگی لوله های سینک، آشپزخانه، حمام و توالت بسیار نتیجه بخش است.
اگر این روش جواب نداد، احتمالا گرفتگی لوله فاضلاب بسیار جدی است و باید از روش های دیگر استفاده کنید یا به صفحه لوله کشی شبانه روزی مراجعه فرمایید.

استفاده از محلول نمک و سرکه

یکی از بهترین و رایج ترین راه های رفع گرفتگی لوله فاضلاب استفاده از محلول نمک و سرکه است که قدرت پاک کنندگی بالایی دارد و هیچ گونه خطری برای سلامتی افراد و سیستم لوله کشی فاضلاب ندارد. در این روش یک فنجان نمک و سرکه را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید و بلافاصله داخل لوله فاضلاب بریزید.

با واکنش نمک و سرکه یک محلول طبیعی ایجاد می شود  و موادی مانند مواد غذایی، چربی  و مو را از بین می برد. پس از استفاده از این ترکیب بهتر است حجم زیادی از آب را داخل لوله بریزید تا تا مسیر لوله ها کاملا باز شود.

چگونه گرفتگی لوله را برطرف کنیم؟

باز کردن لوله فاضلاب با استفاده از سیم فلزی

ابزار مورد نیاز:

  • سیم فلزی یا میله استیل
  • انبر دست (برای پیچاندن سیم)
  • قیچی سیم (برای برش سیم)
  • حوله یا پارچه ضخیم

روش استفاده از سیم فلزی

سیم فلزی یک روش کاربردی و آسان ترین روش برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب است، اگر گرفتگی در ابتدای لوله و قسمت سیفون باشد بلافاصله یک میله فلزی از جنس فولاد یا استیل تهیه کنید. 

این میله باید به اندازه‌ ای ضخیم باشد که گرفتگی را به مسیر جلوتر هدایت دهد. برای شروع، سیمی به طول حدود 20 الی 30 سانتی‌ متر مناسب است. طول مورد نظر از سیم فلزی را برش دهید.

انتهای سیم را مانند قلاب خم کنید برای این منظور از انبر دست استفاده کنید. انبر دست به شما کمک کند تا سیم را با دقت بیشتری بچرخانید و به شکل مناسبی درآورید. حوله یا پارچه را به انتهای سیم با نخ محکم کنید تا به راحتی جدا نشود. اگر پارچه را شل ببندید از انتهای سیم جدا می شود.

 مراقب باشید نوک سیم به توالت فرنگی و سیفون چاه آسیب نزند. نوک سیم را داخل سیفون یا زانویی تا محل گرفتگی هدایت کنید و به آرامی بچرخانید تا به محل موردنظر برسد. به محض اتصال چندین بار سیم را تکان دهید تا مسیر لوله باز شود.

استفاده از جوهر نمک برای باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب

جوهر نمک حاوی هیدروکلریک اسید یا اسید کلریدریک برای رفع گرفتگی لوله‌ ها مؤثر است، اما احتیاط کنید. زیرا جوهر نمک یک ماده بسیار خورنده و خطرناک است که به لوله های فلزی سیستم فاضلاب و حتی سلامت شما آسیب می زند.

در صورت استفاده از جوهر نمک به نکات زیر را توجه فرمایید:

تهویه مناسب: درها و پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه وارد شود. ذرات بخار در جوهر نمک، بسیار مضر باشد.

استفاده از وسایل محافظتی: از دستکش‌ های پلاستیکی لاستیکی مقاوم به مواد شیمیایی، عینک محافظ و ماسک استفاده کنید. مواد شیمیایی صنعتی در اثر تماس مستقیم با پوست یا چشم‌ می‌تواند باعث سوختگی می شوند.

روش استفاده از جوهر نمک برای گرفتگی لوله

1- ابتدا آب موجود در سینک یا لوله را خالی کنید. توصیه می کنیم جوهر نمک مستقیماً با آب مخلوط نشود تا اثر بخشی آن بیشتر شود.

2- مقدار کمی جوهر نمک معمولاً 100-200 میلی‌لیتر را به داخل لوله به آرامی و با دقت در محل گرفتگی لوله بریزید.  به مدت 10-15 دقیقه اجازه دهید در لوله بماند تا ضایعات را تجزیه کند. در این مدت نباید، آب وارد لوله شود.

3- پس از گذشت زمان لازم، مقدار زیادی آب داغ را به آرامی در لوله بریزید تا جوهر نمک و مواد حل شده شسته شوند.

4- هرگز جوهر نمک را با دیگر مواد شیمیایی، به‌ویژه مواد شوینده یا محلول‌های حاوی آمونیاک، مخلوط نکنید. زیرا باعث تولید گازهای سمی و خطرناک می شود.

رفع گرفتگی لوله با پمپ چاه باز کن (Plunger):

پمپ چاه بازکن یکی از ابزارهای ساده و موثر برای رفع گرفتگی لوله‌ ها است. این ابزار که به صورت دستی عمل می‌ کند، با ایجاد فشار، مواد گیر کرده در لوله‌ ها را به حرکت در می آورد و گرفتگی لوله را برطرف می کند.

روش استفاده از پمپ چاه باز کن:

1- مقدار کافی از آب حدود 5 الی 10 سانتی متر در سینک یا دستشویی باشد، تا به ایجاد خلاء و فشار کمک کند.

2- پمپ چاه باز کن را دقیقاً روی دریچه فاضلاب قرار دهید. به طوری که قسمت لاستیکی پمپ به طور کامل دهانه را بپوشاند و هوا نتواند از آن خارج شود. این کار برای ایجاد فشار و خلا ضروری است.

3- دسته پمپ را با قدرت به پایین فشار دهید و سپس به سرعت آن را به سمت خود بکشید. این کار را چندین بار سریع و پیوسته تکرار کنید تا مواد گیر کرده به حرکت درآیند.

4-  اگر آب شروع به تخلیه کند، به کار خود ادامه دهید تا جریان خروج آب کاملاً به حالت عادی بازگردد.

5- پس از اطمینان از رفع گرفتگی لوله، مقدار زیادی آب داغ را بلافاصله در لوله بریزید تا ضایعات خارج شوند و مسیر جریان آب به طور کامل باز شود.

پمپ چاه باز کن یک ابزار ساده اما بسیار مؤثر است که در برخی موارد، گرفتگی‌ها را به راحتی برطرف می کند.

پمپ چاه باز کن برای رفع گرفتگی سینک، دستشویی، وان حمام و توالت‌ استفاده می شود. اما برای توالت‌، بهتر است از پمپ‌های مخصوص (که دهانه پهن‌ تری دارند) استفاده کنید.

خرید فنر دستی یا فنر لوله‌ بازکن هنگام گرفتگی لوله 

فنر دستی یکی از روش‌های مؤثر و سریع برای رفع گرفتگی‌ در قسمت سیفون و انتهای لوله ها می باشد. فنر های لوله بازکنی به طول 6 الی 30 متر از جنس فولاد و انعطاف پذیر هستند. این ابزار مکانیکی با حرکت چرخشی در داخل لوله، موانع موجود مانند مو، چربی و رسوبات را از بین می ببرد.

فنر دستی را می توانید از ابزار فروشی یا فروشگاه های آنلاین دیجی کالا تهیه نمایید. در ادامه، مراحل استفاده از فنر دستی برای رفع گرفتگی لوله‌ها را توضیح می‌دهیم:

مراحل استفاده از فنر دستی

1- ابتدا دستکش بپوشید تا از تماس با آب آلوده و ضایعات در لوله‌ ها جلوگیری کنید.

2- اگر گرفتگی در سیفون یا همان خمیدگی U شکل است که به آن دسترسی دارید، می توانید این قسمت را تمیز کنید. سیفون لوله در زیر سینک است که معمولاً آب را در خود نگه می‌دارد.

3- انتهای فنر را به آرامی وارد لوله یا دریچه فاضلاب کنید. اگر از فنر برای رفع گرفتگی توالت استفاده می‌کنید، بهتر است از فنر مخصوص توالت استفاده کنید، زیرا دارای یک انتهای منحنی برای حرکت بهتر در داخل لوله است.

رفع گرفتگی لوله 

4- فنر را به داخل لوله هدایت کنید و به آرامی آن را به جلو حرکت دهید. اگر در حین وارد کردن فنر به مانعی برخوردید، احتمالاً به محل گرفتگی رسیده‌ اید.

5- پس از برخورد به گرفتگی، دسته فنر را به صورت چرخشی بچرخانید. این چرخش کمک می‌کند تا فنر ضایعات را بشکند. به آرامی فنر را به جلو و عقب حرکت دهید تا از رفع گرفتگی لوله مطمئن شوید.

5- فنر را به آرامی از لوله خارج کنید. مواد زاید را به آرامی و با دقت از فنر جدا کنید و دور بریزید.

6- مقدار زیادی آب داغ را در لوله بریزید تا لوله شسته شود و جریان آب باز شود.

نکات مهم هنگام استفاده از فنر های دستی

برای لوله‌ های مختلف، فنر های مختلفی وجود دارد. برای مثال، فنرهای بلند و مقاوم‌ برای لوله‌ های بزرگتر مانند توالت و فنرهای کوتاه‌ تر برای سینک و وان‌ حمام استفاده می‌شود.

اگر فنر به درستی استفاده نشود، ممکن است به لوله‌ ها آسیب بزند. بنابراین، بهتر است با دقت عمل کنید و اگر مطمئن نیستید، با شرکت چاه بازکنی مشورت کنید.

فنر دستی یک ابزار کارآمد و مقرون‌ به‌ صرفه برای رفع گرفتگی‌ لوله ها است که با کمی تمرین، می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد.

رفع گرفتگی لوله به روش باز کردن اتصالات سیفون

سیفون زیر سینک که معمولاً U شکل است مانند یک تله عمل می کند و مستقیماً زیر سینک نصب می‌شود و وظیفه‌ ی آن جلوگیری از بازگشت گازها و بوی فاضلاب به داخل خانه و جلوگیری از گرفتگی لوله‌ های فاضلاب است.

لوله ای که از سینک به سمت سیفون می‌ آید و آب و مواد فاضلابی را از سینک به سیفون هدایت می‌کند. اتصالات سینک توسط مهره و موم پلاستیکی یا فلزی به راحتی از هم جدا می شوند. برای باز کردن سیفون مراحل زیر را دنبال کنید.

ابزار مورد نیاز برای رفع گرفتگی لوله

  • یک سطل برای جمع‌ آوری آب
  • دستکش‌ پلاستیکی
  • آچار لوله‌ کشی
  • حوله

1- ابتدا جریان آب را قطع کنید تا از نشت آب جلوگیری شود. سپس، سطل را زیر سیفون قرار دهید تا آبی که در سیفون جمع شده است درون آن بریزد. مهره ی سیفون را با دست یا آچار لوله‌ کشی باز کنید. به آرامی آن را بچرخانید تا جدا شود.

2- از یک سیم فولادی منعطف یا یک برس برای پاک کردن داخل سیفون استفاده کنید تا تمام آلودگی ها و مواد ضایعات شسته شود.

3- پس از تمیز کردن، سیفون را به همان شیوه‌ ای که باز کردید، دوباره در جای خود نصب کنید. باید همه اتصالات محکم باشند تا از نشت آب جلوگیری شود.

4- پس از بستن سیفون، شیرآب را باز کنید و بررسی کنید که آب به درستی تخلیه می‌شود و هیچ نشت آبی وجود ندارد.

این روش برای رفع گرفتگی‌های سطحی و ملایم مؤثر است. ادر صورتیکه با این روش به نتیجه نرسید باید از تجهیزات حرفه‌ ای‌ تری مانند فنر لوله‌ بازکن یا تماس با متخصص لوله بازکن کمک بگیرید.

رفع گرفتگی لوله  با جدا کردن توری سینک 

رفع گرفتگی لوله از طریق باز کردن توری سینک یکی از روش‌های ساده و فوری است. در این روش، توری سینک از طریق پیچ گوشتی جدا می شود تا دسترسی مستقیم به لوله فراهم شود و گرفتگی‌ لوله برطرف شود. با رعایت مراحل می توانید توری سینک را جدا کنید.

ابزار مورد نیاز

  • دستکش‌ لاستیکی
  • پیچ‌ گوشتی
  • سیم لوله‌ بازکن یا قلاب پلاستیکی

1- اگر هنگام برداشتن توری، ضایعاتی که باعث گرفتگی شده‌ اند در همان جا دیده شوند، می توانید آن ها را با دستکش بردارید.

2- اگر گرفتگی در عمق بیشتری از لوله باشد. یک قلاب پلاستیکی یا سیم لوله‌ بازکن را به آرامی وارد لوله کنید و ضایعات خارج کنید. چندین بار این کار را تکرار کنید تا تمام آلودگی ها از لوله خارج شوند.

3-اکنون شیر آب را باز کنید تا مطمئن شوید که گرفتگی برطرف شده است. پس از رفع گرفتگی لوله فاضلاب، توری سینک را به جای خود برگردانید و پیچ آن را محکم کنید.

اگر هنوز گرفتگی لوله وجود دارد بهتر است با کمک یک لوله بازکن و ابزارهای دیگر مشکل را برطرف کنید.

فنر برقی لوله بازکنی برای بازکردن گرفتگی فاضلاب

فنر لوله بازکن برقی یک روش قدرتمند و سریع برای رفع گرفتگی‌ های شدید در لوله‌ ها است. در مواقعی که گرفتگی لوله پیچیده باشد یا موادی مانند سنگ، سیمان، دستمال، جسم فلزی نیاز به فنر لوله بازکنی برقی دارد.

فنر فولادی به اندازه کافی برای رسیدن به محل گرفتگی بلند است و چرخش خود، مواد جامد را خرد کرده و یا آنها را به بیرون می‌کشاند.

باید توجه داشته باشید که کار با فنر برقی نیاز به مهارت و تجربه دارد زیرا در اثر فشار زیاد به لوله‌ ها آسیب می زند.

لوله هایی مانند PVC بسیار حساس هستند و هنگام فنر زدن نیاز به دقت بالایی دارند.

پمپ تراکم هوا دستی یا  لوله بازکن صنعتی برای رفع گرفتگی لوله

پمپ تراکم هوای لوله بازکنی در شبکه فاضلاب با لوله های فشار قوی  از نوع فولادی، چدنی یا پلیمری و پلی اتیلن بیشترین استفاده را دارد. اما باید توجه داشته باشید که در گرفتگی هایی با مواد خارجی مانند پلاستیک و اشیای فلزی کاربردی ندارد.

پمپ تراکم دستی نوعی چاه بازکن از جنس فلز  به شکل استوانه ای که هوای داخل مخزن را نگه می دارد. سوپاپ اطمینان یا ضامن در قسمت بالای پمپ وظیفه رها سازی هوای اضافی و جلوگیری از ترکیدن مخزن را بر عهده دارد.

در قسمت پایین مخزن ( مجرای خروجی هوا)، یک شیر یک طرفه و یک سه راهی جهت اتصال شلنگ قرار دارد. به منظور کنترل خروج هوا، یک فشار سنج در روی پمپ تعبیه شده است.

گرفتگی لوله با استفاده از پمپ مکنده

این دستگاه، از نیروی مکش استفاده می کند. هنگام افتادن  اجسامی مانند: سویچ، طلا، گوشی موبایل، چاه باعث گرفتگی می شود.

این دستگاه دارای قدرت مکش است که به دهانه چاه وصل می شود که همانند جارو برقی تمامی اجسام را به مخزن خود می کشد.

برای درخواست سرویس کار رفع گرفتگی لوله پشت بام به صورت شبانه روزی اینجا را کلیک کنید.

بهترین اسید برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب

محلول لوله بازکن تنتور یکی از بهترین اسیدهای قوی لوله بازکنی برای انسداد لوله فاضلاب می باشد. مایع لوله بازکنی تنتور به صورت 500 گرمی و دارای مجوز از وزارت صنعت و معدن در بازار موجود می باشد.

محلول لوله بازکن اکتیو از دیگر اسید های لوله بازکن میباشد که از دهه 80 مورد استقبال مردم است. این محلول خاصیت روان کنندگی دارد و معمولا طی 2 ساعت تاثیر خود را نشان می دهد. 

پاسخ به سوالات در ارتباط با گرفتگی لوله فاضلاب

ابزارهای مهم برای رفع گرفتگی لوله چیست؟

متخصصان ما از وسایلی مانند دستگاه تراکم هوا، کمپرسور بادی، واتر جت، دستگاه لوله بازکنی و مکنده استفاده می کنند همچنین فنر های مخصوص که به لوله ها آسیب نزند در اولیت کار قرار دارد.

برای جلوگیری از گرفتگی لوله ها چه کارهایی باید انجام دهیم؟

بعد از شستن ظرف ها مقداری پودر لباسشویی با آب جوش داخل لوله ها بریزید . اتصالات زیر سینک را تمیز کنید از اسید ها استفاده نکنید هر 6 ماه لوله ها را با فنر سرویس کنید.

چرا نباید از اسیدها برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب استفاده کنیم؟

کار اصلی محلول های شیمیایی سوزاندن همه چیز است. وختی که اسید را داخل لوله میریزید قل قل می کند و تمام قسمت های داخلی لوله را از بین می برد.برخی اوقات نیز باعث سوراخ شدن یا پوسیدگی لوله ها می شود.

آیا شرکت نوین لوله کار خود را تضمین می کند؟

نوین لوله تمام خدمات خود را با فاکتور معتبر ضمانت می کند و در صورت بروز مشکل دوباره آن را بررسی یا بازگشت وجه انجام می دهد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!